Skutki przewlekłego stresu

Psychologia

Stres, stres, stres… kto teraz nie żyje w stresie… ALE czy to znaczy, że temat należy bagatelizować? zdecydowanie NIE. 

Skutki chronicznego stresu są dobrze znane i udokumentowane w badaniach naukowych. Niestety życie w pędzie, praca pod presją czasu, nadmiar problemów, obowiązków, przemęczenie, niedospanie… to wszystko nakłada się na PRZEWLEKŁY STRES. 

W wielu przypadkach, mamy wpływ na jego eliminacje ze swojego życia. Są jednak sytuacje kiedy tego wpływu nie mamy – jak np. przy nagłych, traumatycznych wydarzeniach, wypadkach, chorobach, śmierci wśród bliskich osób itd. Jednak niezależnie od okoliczności, możemy sięgnąć po pomoc, żeby skutki stresu były jak najmniejsze. Pomoc możemy otrzymać od psychologa, psychoterapeuty, psychiatry, a także jesli nie wymaga to wsparcia specjalisty – od bliskich, przyjaciół oraz zmieniając kilka rzeczy w swoim stylu życia, harmonogramie dnia lub robiąc kilka innych zmian w swoim życiu. 

Przewlekły stres może przyczynić się do

– rozwoju chorób serca, 

– zwiększa stan zapalny w organizmie (a to niesie kolejne skutki dla zdrowia, jak np. Rozwój insulinooporności),

– osłabienie układu odpornościowego (większa podatność na infekcje, choroby autoimmunologiczne itp)

– zaburzenia pracy mózgu,

– zaburzenia trawienia,

– zaburzenia płodności, 

– zwiększone ryzyko zachorowania na nowotwór,

– zwiększone ryzyko depresji i innych chorób psychicznych i wiele innych. 

Życie w przewlekłym stresie ma także wpływ na nasze decyzje, w tym także żywieniowe (np. zajadanie stresu lub niejedzenie) co może przyczynić się do rozwoju nadwagi, otyłości i zaburzeń metabolicznych, a także zaburzeń odżywiania się. 

Życie w ciągłym stresie, na wskutek permanentnie podniesionego kortyzolu i adrenaliny może mieć wpływ na rozwój insulinooporności a nawet cukrzycy typu 2. 

Skutków znajdziemy jeszcze dużo dużo więcej. Ale myśle, że każdy z nas już wie, że jest o co walczyć! O ZDROWIE!  A jednym z czynników koniecznych do zmiany stylu życia, jest właśnie eliminacja stresu w codziennym życiu. Warto eliminować stres ze swojego życia, ponieważ to ważny element profilaktyki zdrowotnej.