Pewnie! Jak tylko znajdę to ci wyślę! czyli o porządkach w telefonie!
Jak to ogarnąć?
Telefon to kolejne miejsce, gdzie można znaleźć wszystko i nie można znaleźć nic. Setki zdjęć, screenów, notatek, pozapisywanych po kilka razy tych samych kontaktów, wielu różnych numerów zapisanych pod tą samą nazwą, więc ostatecznie nie wiadomo, kto jest kim, dziesiątki mniej lub bardziej potrzebnych aplikacji, filmików, wiadomości i powiadomień.
Jak uporządkować to wszystko i przy okazji usprawnić działanie telefonu?
Zacznijmy od aplikacji
- Przejrzyj zainstalowane na twoim telefonie aplikacje i zastanów się, z których faktycznie korzystasz.
- Jeśli nie uruchamiałaś jakiejś apki przez ostatnie 4 tygodnie, to znaczy, że z niej nie korzystasz. Usuń ją.
- Nie przechowuj nieużywanych aplikacji na wszelki wypadek lub „bo może skorzystam później”. Nie. Po prostu je wywal.
- Jeśli szkoda ci usunąć np. aplikację sklepu odzieżowego, z której korzystasz rzadziej,bo przecież nie robisz zakupów co kilka dni, możesz ją usunąć na jakiś czas, a potem ponownie zainstalować, gdy będzie potrzebna. Jeśli np. robisz co 3 miesiące zakupy na Zalando, to nie musisz mieć aplikacji na telefonie przez cały ten czas między kolejnymi zakupami.
- Nie obawiaj się, że przepadną ci ewentualne punkty i zniżki. Jeśli założyłaś sobie konto, bo po zainstalowaniu aplikacji na nowo wystarczy się zalogować, by na nie wrócić.
- Dzięki temu nie tylko przyspieszysz pracę i zwolnisz sporo miejsca na telefonie, ale również wyeliminujesz kolejny rozpraszacz i ewentualną pokusę do impulsywnych zakupów.
- Zrób tak z każdą aplikacją.
- Następnie wejdź w ustawienia i ustaw, jakie aplikacje mają ci wysyłać powiadomienia. Być może nie potrzebujesz co chwila sprawdzać Instagrama czy Tiktoka. To są rozpraszacze, które odciągają naszą uwagę od ważniejszych zadań i tylko przeszkadzają w ich realizacji. Zostaw więc tylko te najbardziej potrzebne powiadomienia.
Teraz czas na porządki w kontaktach
- Przejrzyj swoją listę kontaktów i zastanów się, czy wszystkie numery telefonów są aktualne i potrzebne.
- Jeśli ktoś z twoich znajomych zmieniał numer, usuń ten, który już nie jest aktywny.
- Pousuwaj te kontakty, z których już nigdy nie skorzystasz (numer do sekretariatu szkoły, do której nie chodzisz od lat, albo do administracji osiedla, na którym już nie mieszkasz).
- Rozważ, czy potrzebujesz numer telefonu do serwisu producenta twojego czajnika elektrycznego, skoro szansa, że kiedyś tam zadzwonisz, jest niewielka, a łatwo go znaleźć w internecie.
- Jeśli nie planujesz organizować dwudziestolecia matury, usuń numery do starych znajomych, z którymi od lat nie miałaś kontaktu i nie zamierzasz go odnawiać. Zwłaszcza, że łatwo się teraz komunikować przez media społecznościowe.
- Gdy na twojej liście kontaktów są już tylko faktycznie potrzebne i ważne numery telefonów, to zastanów się, czy da się je zkategoryzować i jak to ewentualnie zapisać, żeby można było znaleźć szybko taki, który jest w danej chwili potrzebny, albo łatwo zweryfikować właściciela danego numeru.
Ja robię to tak:
- Numery „alarmowe”, czyli do osób, do których można szybko zadzwonić w sytuacji kryzysowej, muszą być na pierwszym miejscu w skrzynce kontaktowej. Zaczynam je od „aaaaaMama” 🙂 . Wtedy mam pewność, że nie będę musiała ich długo szukać w skrzynce.
- Dzielę też numery na grupy. Np. osoby z którymi pracuję w fundacji, są wpisane na moją listę według wzoru „IO imię i nazwisko”. Wiem, że gdy wpiszę w wyszukiwarce kontaktów hasło „IO”, pojawią mi się tylko numery telefonów moich pracowników. Kontakty zapisane według schematu „Feeria imię i nazwisko” to wyłącznie numery dziewczyn, z którymi pracuję przy moich książkach książek. Hasło „media imię i nazwisko” oznacza kontakty do mediów, dziennikarzy i portali. „Pkole imię i nazwisko” określa rodziców i pracowników z przedszkola moich dzieci.
- Taki podział kontaktów przydaje się też wtedy, kiedy chcesz wysłać wiadomość do kilku osób z jednej grupy, np. zaproszenie na spotkanie firmowe. Wtedy nie musisz szukać kontaktów do różnych ludzi po całej skrzynce, tylko sprytnie zaznaczasz numery zapisane obok siebie.
Zdjęcia
Czas na folder „zdjęcia”, w którym przechowujemy niezliczone ilości zdjęć, memów, screenów itd. Zwykle jest z nim najwięcej pracy, więc możesz od niego zacząć, chociaż z własnego doświadczenia wiem, że gdy zaczyna się od najtrudniejszych spraw, to potem już nie mamy ochoty dalej. A gdy zaczniemy od najłatwiejszych i tych, gdzie pracy jest najmniej, szybciej widzimy efekty, zaczynamy czuć satysfakcję z dobrze wykonanej pracy i jest szansa, że wkręcimy się w kontynuowanie naszych zadań.
- Porządki w folderze „zdjęcia”, jeśli robisz ich dużo, mogą zająć nawet kilka dni. Dobrze by było jednak uporać się z tym jak najszybciej.
- Zacznij od utworzenia tematycznych podfolderów, do których będziesz przenosić zdjęcia, np. rodzina, praca, znajomi, dzieci, memy, podróże itd. Możesz podzielić je jeszcze dokładniej, np. Teneryfa 2022, wakacje w Bydgoszczy 2020, koncert X, urodziny Y, pasowanie na przedszkolaka itd.
- Zanim zaczniesz wrzucać zdjęcia do poszczególnych folderów, przejrzyj je wszystkie zdjęcia i usuń te, które są zdublowane czy nieudane albo nie chcesz ich już mieć z jakiegokolwiek innego powodu. Zrób to od razu. Często robimy po 10-15 ujęć jednej sytuacji i naprawdę nie ma sensu ich wszystkich trzymać. Zachowuj tylko te najlepsze.
- Jeśli twój telefon sygnalizuje brak pamięci, zastanów się, czy niektórych folderów nie lepiej jest zgrać na komputer lub na dysk przenośny (uwaga! Istnieje ryzyko zgubienia dysku przenośnego. Możemy jednak zawsze trzymać go w jednym miejscu – torbie na laptopa albo w szufladzie biurka). Polecam korzystać także z „chmury” np. dysku Google. Jeśli zdecydujesz, że chcesz tak zrobić, zajmij się tym od razu.
Notatki
Jeśli robisz sobie na telefonie różnego typu notatki, koniecznie sprawdź, co tam się znajduje. To świetny sposób na zapisywanie spraw, o których chcemy pamiętać, ale z doświadczenia wiem, że często robi się w nich straszny bałagan.
- Pousuwaj stare listy zakupów, zadania do zrobienia z zeszłego miesiąca i inne niepotrzebne rzeczy. Zostaw tylko to, co faktycznie ważne i potrzebne teraz i w przyszłości.
- Jeśli na twoim telefonie są jeszcze jakieś rzeczy, które wymagają uporządkowania, by usprawnić pracę urządzenia, zajmij się nimi od razu.
0 komentarzy